Speel-me-niet-register

Het verbaast me iedere keer weer hoe de auteursrechtenregels verkeerd uitpakken, voor de componisten, hun werken, de uitvoerenden en ook voor het publiek. Afgelopen zaterdag (12 januari 2013) zong het Amsterdamse kamerkoor Vocoza ’s middags in de  Noorderkerk in Amsterdam, in de onvolprezen Noorderkerkconcertenserie. Op het programma stond o.a. deel 1 van ‘Harmony of the Spheres‘ uit 1994 van Joep Franssens. Als koor moet je toestemming hebben van de uitgever om een modern koorwerk uit te voeren. Vocoza oefende met officiële partituren, niet met kopieën. Goed bezig, zou je denken.

Nou, mooi niet.  Want wat was er aan de hand? Het bewuste stuk was van uitgever veranderd en het koor had partituren van de vorige uitgever. De nieuwe uitgever wees het koor erop dat zij van hem toestemming moesten hebben om het stuk uit te voeren. En dat er uit de nieuwe partituren moest worden gezongen, er waren namelijk wat wijzigingen ten opzichte van de oude. En oh ja, die nieuwe partituren kon het koor wel lenen van de uitgever. Voor zeshonderd euro. De bedoelde wijzigingen bleken minuscuul. Met drie potloodstreken heb je het wel aangetekend in de oude.

Het koor stond voor de keus: een financiële aderlating door dit concert, of het stuk schrappen uit het programma. Uiteindelijk is er geschikt, het bedrag ging omlaag en het koor kon het uitvoeren. Een werkelijk práchtig stuk en heel mooi gezongen. Maar ik ben bang dat we het niet zo vaak meer zullen horen.

Over Esther Wouters

Ik ben journalist en camjo, ik vertel verhalen in woord en beeld. Daarnaast schuim ik regelmatig Europese koorfestivals af. Ik blog over zingen en muziek.
Dit bericht werd geplaatst in koorzang, muziek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Reageer: